Sylvia Vanden Heede
Illustrator
Hugo Van Look
Averbode: Averbode, 2002
29 p. : ill.
90-317-1789-4

Slak ziet een huis te koop staan dat perfect bij haar past: het heeft een raam, een deur, een bel, het is geel met wit en -- erg handig -- je kan ermee op reis. Ze is direct zeer enthousiast. Het huis kost al haar geld, maar moet nog wel opgekalefaterd worden: verven en het gat in het dak repareren. Het lijkt kortom verdacht veel op het ware leven. Waar slak in haar impulsaankoop geen rekening mee heeft gehouden, is dat het veel te klein is om er een feestje in te geven. En dat wil ze juist zo graag. Maar geen nood. Slak timmert diverse uitbreidingen in elkaar, maar daardoor is het huis te zwaar om op haar rug mee te nemen. Groot verdriet. Tor maakt Slak blij door haar erop te wijzen dat iedereen nu bij haar op visite kan komen. Feest.

Een vrij simpel gegeven waarin elementen als vervulling van wensen, teleurstelling en blijdschap op een aangename manier uitgewerkt worden. De vrolijke, helder gekleurde tekeningen van Hugo van Look maken het leesplezier voor de beginnende lezer …Lees verder
Dit vierkante boekje voor beginnende lezers verhaalt over slak die een prachtig huis koopt. Na een opknapbeurt neemt ze het mee op haar rug. Tor is echter sceptisch over het huis: het is zo klein dat alleen slak erin past. Er kan niets meer bij; je kunt er geen feestje in houden. Slak bouwt bij maar dat maakt het huis erg zwaar. Het is niet te transporteren tot groot verdriet van slak. Tor stelt haar gerust: de vrienden tor, worm, spin, rups, vlieg, mug en mier komen wel naar haar toe voor een feest, tot diep in de nacht. De eenvoudige, kleine en kleurige aquarellen vullen op charmante wijze het verhaal aan. Ze beslaan steeds een bladzijde naast de tekstpagina waarop gemiddeld tien regels tekst staan. Dit mooi verzorgde, gepagineerde boekje, een deeltje uit een reeks, kan zeer worden aanbevolen aan alle lezers in de tweede helft van groep 3 van het primair onderwijs.

Over Sylvia Vanden Heede

Sylvia Vanden Heede (Zwevegem, 25 augustus 1961) is een Vlaams kinderboekenschrijfster.

Sylvia Vanden Heede groeide op in een groot West-Vlaams gezin. Na drie jaar moderne humaniora in Zwevegem en drie jaar sierkunsten in Brugge, studeerde ze godsdienstwetenschappen in Heverlee. Na haar studies verhuisde ze terug naar West-Vlaanderen, waar ze met haar gezin in Brugge woont.

Haar eerste boek, De spiegelplas stuurde ze in 1985 in voor de Jacob van Maerlant-debutantenprijs. Het boek eindigde als derde en werd twee jaar later gepubliceerd. Sindsdien bleef ze schrijven. Bekendheid verwierf ze vooral met haar veelbekroonde boeken over Vos en Haas, waarbij ze samenwerkt met de bekende Nederlandse illustrator Thé Tjong-Khing. Behalve voor beginnende lezers schrijft ze ook voor tieners en adolescenten. De meeste van haar boeken werden uitgegeven door Lannoo.
In de meeste boeken van Sylvia Vanden Heede sp…Lees verder op Wikipedia