De vergeethoek

Stefan Brijs (auteur)

Ongelezen boeken herleven

Koningshooikt - In Kruistochten zocht Stefan Brijs (1969) naar de grafmonumenten van grote, maar ook grotendeels vergeten schrijvers als Richard Minne, Maurice Gilliams of Karel van de Woestijne. In zijn nieuwe boek De vergeethoek gaat hij nog een stapje verder. Want wie kent Jules Persijn, Victor Brunclair of Theodoor Van Ryswyck nog? "Noem het een werk van liefde", zegt Stefan. "Het zijn alleszins collega's."

Stefan Brijs duikt onder in duistere Vlaamse literatuurgeschiedenis

Voor het Radio 1-programma Het einde van de wereld ging Stefan Brijs op zoek naar de grafmonumenten van grote en minder grote Vlaamse schrijvers. Dat resulteerde in Kruistochten. In de loop van zijn onderzoek kreeg hij lucht van nog meer vergeten Vlaamse schrijvers. "Sommigen waren tijdens hun leven al vergeten. Anderen waren ooit razend populair, maar hun werk bleef niet bekoren."

Theodoor Van Ryswyck bijvoorbeeld was de neef van Jan Van Ryswyck, ooit burgemeester van Antwerpen. "Hij was razend geliefd bij het volk, want hij maakte gedichtjes en liederen waarin hij zich vrolijk maakte over de problemen bij het gerecht, de onderdrukking door de Walen en allerlei economische wantoestanden. Je ziet dat er eigenlijk weinig veranderd is."

Regenput
"Wat ik bij hem waardeer, is dat hij eerlijk is. Zo beschrijft hij hoe hij letterlijk uit het leger gelopen is", lacht Stefan. Met Theodoor liep het nie…Lees verder

Beduimelde schrijvers in Stefan Brijs' Vergeethoek'

Zwanenzang voor kleine garnalen

'Ik vraag mij regelmatig af of mijn werk de tijd zal doorstaan, zo niet, of mijn naam meer dan een voetnoot in een of ander overzicht waard zal zijn', zo prakkezeert Stefan Brijs (°Genk, 1969) in de inleiding tot zijn nieuwe essaybundel De vergeethoek. Het is een kwestie die elke elke min of meer ambitieuze schrijver in een onledig uur wel eens kwelt. Maar de auteur van De verwording, Arend en Villa Keetje Tippel heeft van deze overweging het leidmotief van zijn essayistische zijsprongen gemaakt.

Wroetend in leven en werk van verrimpelde Vlaamse schrijvers zoekt Brijs naar indicaties over de houdbaarheidsdatum van zijn eigen nog jonge oeuvre. Bovenmatig geïntrigeerd toont hij zich door de snelle anonimiteit van destijds soms zo duchtig geroemde pennenvoerders. Waarom werden zij met zulk een spoed door de vergetelheid ingehaald? Was hun oeuvre bij nader inzien toch te onbeduidend? Of is er sprake van toeval, moedwil en misverstand of spijtige…Lees verder

Stefan Brijs' speurtocht naar vergeten schrijvers

Stefan Brijs was vijfentwintig toen hij zich op de zelden geschoffelde, vaak verwilderde paden van het literaire kerkhoftoerisme begaf. Het leverde een boek op, Kruistochten (1998), met acht portretten van Vlaamse schrijvers van wie de auteur vond dat niet alleen hun graf, maar ook hun werk vandaag schandalig verwaarloosd werd.

Op het einde van Kruistochten had Stefan Brijs zijn Jeruzalem duidelijk nog niet bereikt, want in 1999 en 2000 verzorgde hij voor de Standaard der Letteren een vijftiental bijdragen over Vlaamse auteurs van wie hij zich afvroeg hoe die terecht of onterecht in de vergetelheid waren geraakt. Aangevuld met enkele schrijversportretten die hij elders publiceerde, zijn die essays nu tot een boek samengevoegd.Onder de afdeling ,,Verdacht en verguisd'' brengt hij auteurs samen die met elkaar verbonden zijn via het Vlaamse activisme. Flamingantisme en represailles door de Belgische staat drukten hun stempel op het leven en werk van René de Clercq, Alfons …Lees verder

In Kruistochten (1998) liet Stefan Brijs al eerder zijn aandacht gaan naar min of meer vergeten Vlaamse schrijvers. In De vergeethoek bundelt hij opnieuw stukjes die hij vooral in 'De Standaard' publiceerde. Sommige schrijvers zijn al wat meer vergeten dan andere, de drie Limburgers die zich beziggehouden hebben met het tijdschrift ''t Daghet in den Oosten', bv. zijn wel zeer obscuur. De meeste anderen hebben toch wel hun rol gespeeld in de Vlaamse literatuurgeschiedenis. Brijs plaatst ze overigens in een paar groepjes bijeen. Drie jong gestorven schrijvers: de verslaafde Roger van de Velde, de 19e-eeuwse volksdichter Door van Ryswyck en Remy C. van de Kerckhove, de veelbelovende dichter-voetballer die het tijdschrift 'Tijd en Mens' oprichtte en bezielde. Drie schrijvers die de kampen van de Tweede Wereldoorlog niet overleefden: de expressionist Victor Brunclair en de jonge beloftevolle schrijvers Kamiel Top en Kamiel van Baelen. Vijf schrijvers, onder wie de dichter Ren…Lees verder
Dit boek is het Vlaamse equivalent van Wim Zaals 'Nooit van gehoord' (1974), een galerij van vergeten schrijvers. 'De vergeethoek' gaat over Vlaamse schrijvers die in Brijs' ogen 'nog meer vergeten zijn' dan die uit de eerder bundel 'Kruistochten'*. Brijs maakt op boeiende wijze duidelijk hoe de tijd de geroemden, de grote namen van weleer genadeloos de vergetelheid binnenleidt. Gestorven en onder grote belangstelling begraven, maar al snel wisten weinigen meer wie de ooit gevierde was geweest. Velen van hen hebben in Nederland de literatuurgeschiedenis niet gehaald, met uitzondering misschien van René de Clercq, Prosper van Langendonck (voor hem een deel in de vermaarde serie BNL (1939) en Remy C. Van de Kerckhove. Twee hartstochten hebben hun leven beheerst: flamingantisme en katholicisme; ze werden ervan verdacht en erom verguisd, voor beide hartstochten streden en stierven ze. Oorspronkelijk geschreven voor de Vlaamse krant De Standaard, aangevuld met zwartwitfoto's en niet eerde…Lees verder

Over Stefan Brijs

CC BY 3.0 - Foto van/door librairie mollat

Stefan Brijs (Genk, 29 december 1969) is een Vlaams schrijver.

Jeugd en opleiding

Brijs woonde jarenlang in zijn geboorteplaats en ging daar ook naar school. In 1990 studeerde hij af als onderwijzer en begon als opvoeder aan zijn vroegere middelbare school, het Sint-Jozefinstituut te Bokrijk, Genk te werken. Sinds 1997 schrijft Stefan Brijs romans en essays, en artikelen en recensies voor onder meer de boekenbijlagen van De Morgen en De Standaard. Begin 2003 verruilde hij Genk voor Koningshooikt, een deelgemeente van Lier. Sinds 1999 schrijft Brijs voluit.

Debuutroman en essays

Stefan Brijs debuteerde in 1997 met De verwording, een magisch-realistische roman. Na zijn debuut zwierf Brijs over Vlaamse begraafplaatsen, op zoek naar de resten van zijn literaire voorgangers, onder wie Gustaaf Vermeersch, Richard Minne, Maurice Gilliams en Karel van de Woestijne…Lees verder op Wikipedia