De gevangene
John Grisham
The innocent man
Utrecht: Bruna, 2006
332 p.
90-229-9172-5 90-229-9173-3

Vier mannen worden opgepakt voor twee moorden op jonge vrouwen.En hoewel alle bewijzen pleiten voor hun onschuld, worden zij toch veroordeeld tot onder andere de doodstraf. In de dodencel gaat hun strijd tegen dit onrecht door. Justitie wil echter van geen fouten weten en de klok tikt voor hen door. Een verrassend nonfictieverslag (dat leest als een roman) over een justitiële dwaling waardoor onschuldigen bijna ter dood werden veroordeeld. De auteur beschrijft het leven van de onschuldigen en hun familie (waarbij de ex-honkballer Ron Williamson in het trieste middelpunt staat) en geeft een stap voor stap verslag van de gebeurtenissen die zich over vele jaren uitstrekken. Het verhaal boeit tot de laatste bladzijde omdat je je als doelgroep, volwassen lezers van spannende verhalen, voortdurend afvraagt hoe het afloopt maar vooral hoe dit kon gebeuren in een zo ontwikkeld land. In een nawoord geeft de auteur extra informatie over zijn start maar ook hoe het met de hoofdrolspelers is afge…Lees verder

Over John Grisham

CC BY 2.0 - Foto van/door Scott Brenner

John Grisham (Jonesboro (Arkansas), 8 februari 1955) is een Amerikaanse schrijver, bekend van juridisch drama.

Grisham is het tweede kind uit een gezin met vijf kinderen. Zijn ouders waren gematigde Southern Baptists. Zijn vader was bouwvakker en katoenkweker. Na veelvuldig verhuisd te zijn, vestigde de familie zich in 1967 in het kleine stadje Southaven in Mississippi. Daartoe door zijn moeder aangemoedigd, was de jonge Grisham een fervent lezer die vooral beïnvloed werd door het werk van John Steinbeck, waarvan hij met name de heldere schrijfstijl bewonderde. In 1977, behaalde Grisham zijn B.Sc. titel in accountancy van Mississippi State University. Tijdens zijn studie begon Grisham een dagboek bij te houden, iets dat later hielp bij zijn creatieve activiteiten. Na het behalen van de J.D. titel aan de juridische faculteit (School of Law) van de University of Mississippi, in 1981, werkte Grisham bijna tien jaar als ju…Lees verder op Wikipedia