Duits
Wolfskind
3
Utrecht: De Kern, 2011
319 p. : ill.
9789032515126 (paperback)

Op de sombere kaft van Zwerfkind staat een klein meisje wat zielig voor zich uit te kijken. Naast haar staat in grote letters ‘waargebeurd’ en boven de titel staat: ‘De ongelooflijke omzwervingen van het Duitse meisje Liesabeth vlak na de Tweede Wereldoorlog’. Het verhaal begint inderdaad met het zevenjarige meisje Liesabeth, dat na de Tweede Wereldoorlog samen met haar moeder, broer en zus moet vluchten. Maar het verhaal gaat niet enkel over die kleine Liesabeth, Ingeborg Jacobs vertelt ook hoe die Liesabeth langzaam een jonge vrouw wordt, zelf moeder en zelfs grootmoeder wordt. Wanneer de auteur het verhaal afrondt, is die kleine Liesabeth al zeventig jaar.
Liesabeths omzwervingen beginnen in 1945. Een buurvrouw overtuigt haar om mee naar de stad te gaan om een aantal spullen te verkopen, zodat zij en haar broer en zus weer eten kunnen kopen. Maar in de stad neemt die buurvrouw haar spullen af en laat Liesabeth alleen achter. Als meisje van zeven heeft ze geen idee hoe z…Lees verder
Het waargebeurde verhaal, verteld in de ik-vorm door journaliste Jacobs, over de jaren durende omzwervingen van de Oost-Pruisische Liesabeth Otto uit Wehlau die in 1945, als ze zeven jaar oud is, door omstandigheden alleen achterblijft. Ze lift mee met een goederentrein in de hoop dat die haar naar huis zal terugbrengen, maar het is het begin van jarenlange omzwervingen door onder meer Duitsland, Litouwen, Polen en de Sovjet-Unie. Ze lijdt honger en kou, slaapt onder bruggen en struiken, steelt om in leven te blijven, vindt soms tijdelijk bij boeren onderdak, doet allerlei werk, wordt uitgebuit, mishandeld (hierbij speelt haar ‘Duits-zijn’ een belangrijke rol), verkracht, verblijft jarenlang in Goelag kinder- en vrouwenstrafkampen en maakt nog vele andere dingen mee. Nooit geeft ze de hoop op eens haar familie terug te vinden. Een goed geschreven en gedocumenteerd, indrukwekkend en soms ongelofelijk verhaal dat een goed beeld geeft van het lot van de vele ‘wolfskinderen’ die na WO II …Lees verder