De gevestigde orde in Belgie͏̈ en het groeiend Vlaams Belang smeden complotten tegen elkaar waardoor de politieke en sociale wanorde zichtbaar dreigen te worden.
0110 : misdaadroman
Bart Van Lierde
Antwerpen: Houtekiet, 2008
247 p.
9789089240330

Om de verdraagzaamheid tussen autochtonen en allochtonen te bevorderen zullen Vlaamse artiesten in diverse steden musiceren. Het nationalistisch Vlaams Belang wordt zo door de gevestigde regerende partij van de minister-president in discrediet gebracht. Bovendien wordt een bomaanslag tijdens een vioolsolo voorbereid die het Vlaams Belang de politieke genadeslag moet geven. De uitvoerders zijn echter zelf onbetrouwbaar waardoor complotten aan beide zijden elkaar verstoren. Een uiterst complex politiek misdaadverhaal dat inhaakt op alle onrust en complottheorieën die menig krantenlezer in de loop van de laatste jaren als typisch Belgisch heeft ervaren. De verlammende sfeer van wantrouwen en bedrog, maar ook moordzuchtige actie bepalen sterk de spanning. De kaft is geïllustreerd met het beeld van een houten vloer in blauw licht met daarop een viool; normale druk.

Over Bart Van Lierde

Bart Van Lierde (9 januari 1974) is een Belgische auteur. Hij schreef een misdaadroman over de bekende tv-commissaris Witse en de biografie van ex-bokser Jurgen Haeck. Ook zette hij de film Zot van A., geregisseerd door Jan Verheyen, om in een roman. In zijn Voor Dummies over schrijftechniek legt hij uit hoe je de vormaspecten van een verhaal, zoals die in Hollywood voor filmscenario's gelden, kunt toepassen op literatuur om een pageturner te krijgen. Voor zijn thriller 0110 vond hij inspiratie in de gelijknamige actie van Tom Barman. De technieken van de Amerikaanse hypnotherapeut Milton H. Erickson verwerkte hij in de roman Luister niet naar Robert Blake. Biografieën van klassieke 19de-eeuwse componisten, zoals Chopin, Liszt en Richard Wagner, zette hij in Violist van de duivel om in historische fictie.